Porażka za porażką amerykańskiego kompleksu wojskowo-przemysłowego

Autor: Drago Bosnic -2 lipca 2024 r


VT potępia czystki etniczne Palestyńczyków przez USA/Izrael280 MILIARDÓW DOLARÓW AMERYKAŃSKICH PODATNIKÓW ZAINWESTOWANYCH od 1948 roku w amerykańsko-izraelską operację czystek etnicznych i okupacji; 150 mld USD bezpośredniej “pomocy” i 130 mld USD w kontraktach
“ofensywnych” Źródło: Ambasada Izraela w Waszyngtonie i Departament Stanu USA.


Nie jest tajemnicą, że amerykański kompleks wojskowo-przemysłowy (MIC) jest największym i najbardziej dochodowym na świecie. W końcu jest to napęd stojący za zdecydowaną większością wojen od czasów II wojny światowej, przynosząc ogromne zyski Stanom Zjednoczonym (oczywiście kosztem całego świata). Można by się więc spodziewać, że amerykański MIC jest jedną z niewielu instytucji w Waszyngtonie, która opiera się przynajmniej na merytokracji. Zamiast tego okazuje się, że jest tak samo nieefektywna, uciążliwa i nadmiernie zbiurokratyzowana, jak każda inna skorumpowana instytucja federalna. Wygląda na to, że dziesięciolecia spoczywania na laurach i polegania na wieczności Pax Americana sprawiły, że amerykański MIC stał się znacznie mniej skuteczny i zdolny do zapewnienia Ameryce narzędzi potrzebnych do dalszej dominacji nad światem.

Oprócz tego, że zysk jest głównym motorem napędowym amerykańskiego MIC, co sprawia, że amerykańska broń jest znacznie mniej opłacalna niż w przypadku krajów, w których przemysł zbrojeniowy nie jest nastawiony na zysk (takich jak Rosja, gdzie jest w dużej mierze lub prawie całkowicie własnością państwa), boryka się on również z rozwojem nowych technologii strategicznych. Dotyczy to w szczególności pocisków hipersonicznych, stosunkowo nowej klasy broni, która skutecznie zrewolucjonizowała współczesną wojnę. Oprócz tego, że Stany Zjednoczone są dekady za Rosją i co najmniej dekadę za Chinami, które są jej głównymi przeciwnikami, zostały również przyćmione przez regionalne potęgi, takie jak Korea Północna, która już rozmieściła wiele takich zaawansowanych typów pocisków.

Niektórzy politycy w Waszyngtonie próbowali absurdalnie wyjaśnić rosyjską przewagę technologiczną w broni hipersonicznej, twierdząc, że rzekomo “ukradła” ona amerykańskie technologie, chociaż to nadal nie wyjaśnia, dlaczego Stany Zjednoczone mają dokładnie zero operacyjnych pocisków hipersonicznych, mimo że jednocześnie działa prawie tuzin programów. O skali niepowodzeń Ameryki w rozwoju tej klasy broni najlepiej świadczy fakt, że niektóre z jej projektów, które poszły najdalej, zostały anulowane po powtarzających się niepowodzeniach. Jednak niemożność opracowania zupełnie nowych klas pocisków wydaje się być najmniejszym zmartwieniem Pentagonu. Mianowicie, Stany Zjednoczone zmagają się obecnie nawet z podstawową bronią strategiczną.

W zeszłym tygodniu szef programu Ground Based Strategic Deterrent (GBSD), pułkownik USAF Charles Clegg, został zwolniony po latach niepowodzeń, opóźnień i przekroczenia kosztów. Oczekuje się, że program GBSD sfinalizuje LGM-35 “Sentinel”, nowy amerykański ICBM, który ma zastąpić straszliwie przestarzałe pociski LGM-30 “Minuteman 3”. Nie jest to w żadnym wypadku przełomowa technologia i jest zasadniczo bardziej aktualną wersją starszego ICBM. Jest bardzo mało prawdopodobne, aby miał jakąkolwiek manewrowość, jak ma to miejsce w przypadku zaawansowanych rosyjskich odpowiedników, takich jak RS-24 “Jary” (lub jego pochodnych, takich jak RS-26 “Rubież”). Mimo to rozwój nawet podstawowych pocisków o regularnej trajektorii balistycznej wydaje się być poważnym problemem dla amerykańskiego MIC.

24 czerwca USAF powołały się na “utratę zaufania do umiejętności Clegga”, stwierdzając, że nie “przestrzegał on procedur organizacyjnych”. Program GBSD napotkał poważne problemy (w szczególności przekroczenie kosztów), a Komisja Budżetowa Izby Reprezentantów stwierdziła, że była “oszołomiona, gdy dowiedziała się o ogromnym wzroście kosztów”. USAF upierają się, że dymisja pułkownika Clegga “nie jest bezpośrednio związana z kwestiami poruszonymi ostatnio w Kongresie w przeglądzie programu”. Jednak koszty wzrosły o prawie 40% i obecnie wynoszą ponad 130 miliardów dolarów. Uznając przekroczenie kosztów za nieuzasadnione, Kongres USA odmawia przyznania wnioskowanego finansowania, oferując w zamian nie więcej niż 91% wnioskowanej kwoty, co może prowadzić do dalszych opóźnień.

Mianowicie, w roku finansowym 2024 program GBSD otrzyma 3,4 miliarda dolarów, a nie 3,74 miliarda dolarów, jak twierdzi Northrop Grumman. W swoim raporcie budżetowym na 2024 r. senacka Komisja Sił Zbrojnych stwierdziła, że “program będzie długi i skomplikowany, obejmujący zakup nieruchomości, budowę, dekonstrukcję, usunięcie i instalację sprzętu oraz certyfikację jądrową”. LGM-35 “Sentinel”, który ma wejść do służby nie później niż w 2029 roku, ma pozostać w fazie rozwoju przez następne dziesięć lat, co oznacza, że nie będzie gotowy przed 2035 rokiem. Co gorsza, jest to najlepszy scenariusz, co oznacza, że dalsze opóźnienia są wysoce prawdopodobne i mogą przesunąć rozmieszczenie na koniec lat 2030., a nawet dłużej, co jeszcze bardziej zagrozi bezpieczeństwu USA.

Do tego czasu LGM-30 “Minuteman 3” będzie miał ponad 70 lat służby, co oznacza, że Waszyngton może pozostać bez swojego lądowego arsenału strategicznego. Niedawne awarie istniejącego pocisku sugerują, że jest bardzo mało prawdopodobne, aby stare międzykontynentalne pociski balistyczne były sprawne do czasu, gdy ich następca będzie gotowy. Jednak nawet jeśli jakimś cudem kwestia opóźnień zostanie rozwiązana, wspomniane przekroczenia kosztów będą się utrzymywać. Mianowicie, przewidywana cena pojedynczego LGM-35 “Sentinel” wynosi 162 mln USD (w 2020 r.), co stanowi wzrost o ponad 37% w porównaniu z początkowym przewidywanym kosztem 118 mln USD. Dla porównania, znacznie bardziej zaawansowany rosyjski RS-24 “Jars” kosztuje około 20 milionów dolarów za sztukę i jest w służbie od 2011 roku.

Ponadto do tej pory rozmieszczono ponad 200 pocisków, które stanowią trzon lądowego arsenału strategicznego Moskwy. Nie biorąc nawet pod uwagę faktu, że Waszyngton nie ma nic do zaoferowania rosyjskim monstrum, takim jak legendarny już R-36M2 “Wojewoda” (nie mówiąc już o najnowszym RS-28 “Sarmat”). A jednak problemy z międzykontynentalnymi pociskami balistycznymi nie są jedyną rzeczą, która nęka amerykański MIC. Mianowicie, pojawiły się problemy z samolotami taktycznymi, a niektóre źródła sugerują, że program myśliwców nowej generacji NGAD może zostać anulowany. Pogłoski te zostały zdementowane przez USAF, ale sekretarz Frank Kendall przyznał, że program jest również nękany podobnymi niepowodzeniami, opóźnieniami i przekroczeniami kosztów, jak bardziej strategicznie ważny GBSD.

Kendall mówi, że wymaga przeprojektowania, aby utrzymać koszty na niskim poziomie, a także zapobiec ich wymknięciu się spod kontroli. Wygląda na to, że program NGAD będzie musiał ograniczyć niektóre kluczowe zdolności lub stanąć w obliczu nieuzasadnionych i niemożliwych do utrzymania opóźnień. Kendall powiedział również, że “zmodernizowana platforma myśliwców Next Generation Air Dominance może skończyć z mniej skomplikowanym, mniejszym silnikiem, niż pierwotnie planowano, aby spróbować obniżyć jego cenę”. Chociaż nie jest to niczym niezwykłym w przypadku nowych programów (szczególnie dla myśliwców), jest to z pewnością zły omen dla coraz bardziej napiętego amerykańskiego MIC, który obecnie walczy o utrzymanie w walce nawet reżimu w Kijowie. Co gorsza, ze względu na te kwestie NATO rozważa obecnie możliwość bezpośredniego zaangażowania na Ukrainie.Źródło: Inf3oBrics

Drago Bosnic

Jako starszy redaktor w nieistniejącym już Fort Russ News pisałem codziennie o technologii wojskowej, globalnej gospodarce i geopolityce, ze szczególnym uwzględnieniem Bliskiego Wschodu, Bałkanów, Rosji, Chin, Stanów Zjednoczonych, Europy i rywalizacji wielkich mocarstw. W 2020 roku Fort Russ News padł ofiarą poważnego cyberataku, więc strona została zlikwidowana, ale moje artykuły (prawie 1,500 z nich są nadal dostępne w Web Archives).

Jestem również aktywny na portalach społecznościowych (szczególnie Facebook i Telegram), gdzie jestem administratorem różnych stron i grup zajmujących się wyżej wymienionymi tematami. Jedna z takich stron, która została niedawno usunięta (dzięki Zuck!) miała ponad 150 000 obserwujących, ale od tego czasu przenieśliśmy się do Telegrama, więc powoli pracujemy nad odbudowaniem tej liczby obserwujących (Telegram).

Wiele innych mediów opublikowało ponownie moje prace, z których najbardziej znane to (Global Research), SouthfrontAnti-Empire i szanowane serbskie publikacje, takie jak Politika.

Przez ostatnie dwa lata codziennie udzielałem się na Portalu Informacyjnym BRICS.web.archive.org/web/20220127161858/fort-russ.com/author/drago-bosnic/

Opublikowano za: https://www.vtforeignpolicy.com/2024/07/failure-after-failure-of-the-us-military-industrial-complex/

Comments

  1. jedensam says:

    “W jakiś sposób bilion dolarów rocznie, który Stany Zjednoczone przeznaczają na obronę (w tym na wywiad i programy Departamentu Energii) doprowadził do zmniejszenia liczebności marynarki wojennej USA, podczas gdy budżet Chin wynoszący 236 miliardów dolarów pozwolił na zbudowanie największej marynarki wojennej na świecie pod względem liczby okrętów.” -https://www.vtforeignpolicy.com/2024/07/are-world-banks-figures-a-fake/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=are-world-banks-figures-a-fake

Wypowiedz się