Zwierciadło żydowskie czyli 100 praw żydowskich

„Der Szulchan-aruch, das obskure, von Absurditäten aller Art und fanatischen Gesetzen strotzende Machtwerk ist der unfehlbare Kodex dieser Richtung.” (Walter Rubens: Das Talmud-Judentum, Zürich 1893, S. 3.) „Szulchan-aruch, ponure dzieło, pełne wszelakich niedorzeczności i fanatycznych praw, jest nieomylnym kodeksem tego kierunku żydów-talmudystów.” Drogi Czytelniku! Długich wstępów nikt czytać nie lubi. Jeżeli jednak chcesz dobrze zrozumieć tę książeczkę, miej odrobinę cierpliwości i przeczytaj uważnie te kilka stronic. Źródłem praw żydowskich jest Talmud, który powstał z objaśniania Biblji przez rabinów. Uczyli oni żydów, jak prawa rozumieć i jak je zachowywać. Ponieważ objaśnień tych było bardzo dużo, okazała się potrzeba ujęcia ich w jakąś systematyczną całość. I tak: Rabbi Jehuda Ha-Nasi (»książę«, »nasz święty nauczyciel), żyjący przy końcu II. wieku, zebrał te objaśnienia w jedną książkę, która nazywa się Miszna (»powtórzenie«). Tymczasem rabini dalej Biblję i tę Misznę objaśniali, a z tych objaśnień powstała Gemara (»uzupełnienie»). W miarę powstawania nowych komentarzy widzimy wciąż próby uporządkowania takowych. Rabbi Jehuda ben Alfasi w r. 1032, Rabbi Mosze ben Maimon w r. 1169, Rabbi Jehuda ben Aszer w r. 1321, ci wszyscy »porządkowali« Talmud, Misznę i Gemarę, ale żydom to nie starczyło, tem bardziej, że owi rabini w niektórych rzeczach nieraz sprzeczne wypowiadali zdania. Nareszcie w r. 1565 ukazała się we Wenecji książka, która żydom się spodobała. Książką tą był tak zwany SZULCHAN ARUCH. Ułożył go rabin z palestyńskiego miasta Safet, nazwiskiem Józef Karo (urodz. 1488, zm. 1575). Szulchan aruch (po polsku »stół zastawiony «) składa się z 4 części: 1. Orach chajim droga do życia przepisy codziennego życia domowego. 2. Jore dea nauczyciel wiedzy zawiera obejmuje prawa, tyczące się jedzenia, oczyszczań rytualnych i żałoby. 3. Eben haezer kamień pomocy to zbiór praw małżeńskich. 4. Choszen hamiszpat tarcza prawa zawiera prawo cywilne« i »karne«. Szulchan aruch powstał jak wspomnieliśmy w Palestynie. Dwadzieścia lat trudził się biedny rabin nad stworzeniem dzieła, które jak to później poznamy – żydom tylko hańbę i wstyd przynosi. Palestyna leży na Wschodzie, w Azji Mniejszej, to też stosunki palestyńskie różnią się od zachodnich. Trzeba było ten Szulchan aruch przystosować do warunków zachodnich. Zadania tego podjął się Mojżesz Isserles, rabin krakowski, który żył od r. 1540 do 1573. Zmieniwszy niektóre rzeczy, stworzył kodeks, czyli zbiór praw, które po dziś dzień obowiązują wszystkich żydów. Jego objaśnienia są oznaczone słówkiem Haga, t. zn. dodatki. Są tam niektóre prawa tak srogie, tak nieludzkie, tak okrutne, że przy czytaniu ich aż krew się ścina w żyłach. Żydzi tego się wstydzą, to też kłamią jak mogą. Najczęściej powtarzają ten frazes, że to nieprawda, że to tylko zmyślenie. Jeśli tak, to czemu nigdzie w księgarniach tych świętych ksiąg nabyć nie można? Nasze ewangelje wszędzie można kupić. Mówią żydzi, że te prawa »Szulchan aruchu« kiedyś, w przeszłości obowiązywały. Dziś nie! Jest … Czytaj dalej Zwierciadło żydowskie czyli 100 praw żydowskich