Francja reaguje na apel generałów o honor u polityków [KOMENTARZ]

10 maja 2021, 13:10

2016_asap_139_002_074
Fot. www.defense.gouv.fr

Apel dwudziestu emerytowanych generałów do Prezydenta Emmanuela Macrona oraz parlamentarzystów o przywrócenie honoru i statusu służby w całej klasie politycznej z 21 kwietnia br., spotkał się z ostrą reakcją lewicy i ministerstw obrony, ale z niespodziewanie dużym poparciem we francuskim społeczeństwie. I to pomimo, że w liście otwartym oficerowie ci ostrzegali o zbliżającym się nieuchronnie chaosie i wywołanej nim wojnie domowej.

Generałowie apelują do polityków o honor. We Francji

Analiza

Generałowie apelują do polityków o honor. We Francji

List otwarty „O powrót honoru naszych rządzących” wywołał zaskakującą reakcję praktycznie z każdej strony. Skrajna prawica pod przywództwem Marine Le Pen uznała go jako poparcie swojego programu i zaprosiła generałów do udziału w kampanii prezydenckiej w 2021 roku. Z kolei lewica uznała apel wyższych francuskich oficerów za nawoływanie do zamieszek i dowód na nierówne traktowanie niektórych, własnych obywateli (chociażby przez nazwanie imigrantów „hordami podmiejskimi”).

Najostrzej do całej sprawy podeszła minister obrony Florence Parly wspierana przez szefa sztabu, która zagroziła nawet ukaraniem aktywnych żołnierzy – sygnatariuszy listu. W armii francuskiej istnieje bowiem twardo utrzymywana zasada, że wojskowi w służbie muszą pozostać neutralni politycznie. Tym bardziej, że rzeczywiście w liście znajdowały się zapisy budzące kontrowersje. Przykładem tego może być ostrzeżenie, że jeżeli nic nie zostanie zrobione i anarchia będzie się pogłębiała, to spowoduje eksplozję i konieczna będzie „interwencja naszych towarzyszy pełniących czynną służbę w niebezpiecznym misjach broniących naszych wartości cywilizacyjnych i broniących naszych rodaków na francuskim terytorium”. Takie stwierdzenie przez kilku polityków został nawet potraktowane jako nawoływanie do puczu.

I było w tym trochę racji, ponieważ do listu, który początkowo podpisało dwudziestu emerytowanych generałów, stu starszych oficerów oraz ponad tysiąc różnych rangą przedstawicieli wojska, policji i żandarmerii, po opublikowaniu go 21 kwietnia br. na stronie blogu internetowej społeczności wojskowej Place d’Armes, do 9 maja br. dopisało się ponad 25 tysięcy osób – w tym w większości wojskowych.

To właśnie dlatego sprawę skierowano do sądu, jak również pojawiła się idea pozbawienia generałów Legii Honorowej – najwyższego odznaczenia, jakie większość z nich otrzymała w czasie służby. Miało to wynikać z obowiązującej zasady, że „osoby odznaczone, które dopuściły się czynu sprzecznego z honorem, mogą podlegać postępowaniu dyscyplinarnemu (nagana, zawieszenie lub wykluczenie z listy odznaczonych)”.

Sankcje dyscyplinarne nałożone przez ministerstwo obrony miały dotyczyć dwóch kategorii pracowników wojska. W pierwszej grupie znalazły się osoby do dzisiaj pozostające w czynnej służbie. Wśród pierwszych sygnatariuszy było osiemnastu takich żołnierzy. W ich przypadku miały zostać zorganizowane rady dyscyplinarne, które zadecydują o rodzaju nałożonej kary (uwzględniającej nawet kilkudniowe zatrzymanie).

Do drugiej grupy zaliczono osoby należących do tzw. „drugiej sekcji”, a więc rezerwistów, którzy zgodzili się być gotowi do ponownego powołania do czynnej służby. Osoby te wracając do jednostek ponownie podlegałby obowiązkom powściągliwości, neutralności oraz lojalności i według ministerstwa powinny trzymać się tych zasad również będąc w gotowości. Stąd również pomysł ich ukarania. Pomimo tej groźby do dwudziestu generalskich podpisów później dołączyło czterdzieści jeden kolejnych.

Oficerski apel o honor do polityków wywołał dodatkowo prawdziwą burze w „tradycyjnej” części francuskiego społeczeństwa (według sondażu Harris Interactive dla telewizji LCI 58 proc. badanych poparło sygnatariuszy petycji). Przykładowo uruchomiono w mediach (w „Valeurs Actuelles”) akcję wspierającą sygnatariuszy listu tworząc 9 maja br. specjalną zakładkę tzw. Nową trybunę wojskową” i publikując w niej kolejny apel krążący wśród wojskowych. Apel ten jest w rzeczywistości otwartą petycją, która po opublikowaniu, może zostać podpisana „przez obywateli francuskich, którzy zgadzają się z tezami zawartymi w w/w liście”. Dzień później, 10 maja br. o godzinie 7.30 stronę tą odwiedziło 784 tysiące osób – pomimo niedzieli (a o godzinie 11 – ponad 1,4 miliona). Oczywiście nie oznacza to, że wszystkie te osoby podpisały się pod tą petycją (do godziny 11.00 podpisało ją ponad 93 tysięcy osób), ale taki ruch świadczy o ogromnym zainteresowaniu całą sprawą we Francji.

Tym bardziej, że argumenty przedstawione w tym drugim liście nie są pozbawione sensu. Wojskowi tłumaczą się w nim, że: „ponieważ jesteśmy apolityczni w naszych ocenach sytuacji, dostarczamy profesjonalnej obserwacji. Ponieważ widzieliśmy taką pogarszającą się sytuację w wielu krajach dotkniętych kryzysem. To poprzedza upadek. Zapowiada chaos i przemoc. I w przeciwieństwie do tego, co twierdzicie, ten chaos i ta przemoc nie będą pochodzić z „przewrotu wojskowego”, ale z „cywilnego powstania”.

Sygnatariusze nowego listu stają też w obronie swoich kolegów, których próbuje się szykanować za kwietniowy apel do polityków. W nowej petycji wprost oskarża się o szykanowanie tych, którzy po prostu powiedzieli prawdę.

„Nasi starsi koledzy to wojownicy, którzy zasługują na szacunek. Są to na przykład starzy żołnierze, których honor zdeptaliście w ostatnich tygodniach. To tysiące sług Francji, sygnatariuszy apelu o zdrowy rozsądek, żołnierzy, którzy poświęcili swoje najlepsze lata, aby bronić naszej wolności, słuchać waszych rozkazów, toczyć wojny lub wprowadzać w życie wprowadzane przez was ograniczenia budżetowe, których wy splugawiliście, podczas gdy lud Francji ich wspierał. Tych ludzi, którzy walczyli ze wszystkimi wrogami Francji, potraktowaliście jak oszustów, podczas gdy ich jedyną winą jest umiłowanie swojego kraju i opłakiwanie jego widocznego upadku”.

„Valeurs Actuelles”

Wskazują również na bezsens dotychczasowych działań, w których wysyła się żołnierzy na misje zagraniczne do walki z islamistami podczas, gdy na miejscu, we Francji, tym islamistom się pobłaża.

„W Afganistanie, Mali, Republice Środkowoafrykańskiej lub gdzie indziej wielu z nas stanęło w ogniu wroga. Niektórzy zostawili tam towarzyszy. Zaoferowali swoje życie, aby zniszczyć islamizm, wobec którego idzie się na ustępstwa na naszej ziemi. Prawie wszyscy z nas znali Operację Sentinel [Od red. antyterrorystyczna operacja żandarmerii, policji i wojska przeprowadzona głównie na przedmieściach Paryża]. Na własne oczy widzieliśmy opuszczone przedmieścia, mieszkania z przestępczością. Przetrwaliśmy próby instrumentalizacji kilku wspólnot religijnych, dla których Francja nic nie znaczy i jest tylko przedmiotem sarkazmu, pogardy, a nawet nienawiści.”

„Valeurs Actuelles”

To co w zasadzie powinno zmusić przynajmniej do zastanowienia, przez polityków wykorzystywane jest na swój sposób. Jest to widoczne szczególnie w przypadku Marine Le Pen, która wprost apeluje do wojskowych, by się do niej przyłączyli. Nie zastanawia się jednak, jak wdrożyć zasady, o które z takim zaniepokojeniem apelują żołnierze. Politycy nie słuchają ostrzeżeń wojskowych że „chodzi o przetrwanie naszego kraju, twojego kraju”.

W ten sposób dobre intencje mogą wbrew pozorom przynieść negatywne skutki. Politycy, którym nie na rękę jest wymóg działania zgodnego z zasadami honorowymi (np. nie kłamanie, nie rzucanie oszczerstw na innych i dotrzymywanie słowa) mogą bowiem wykorzystać fakt, że pierwszy list został opublikowany w 60. rocznicę nieudanego zamachu stanu, który próbowali przeprowadzić generałowie sprzeciwiający się przyznaniu przez Francję niepodległości Algierii.

Pomimo, że kontekst jest w tym przypadku zupełnie inny, to cyniczni politycy mogą próbować ukarać sygnatariuszy, działając dokładnie w taki sposób, przed jakim przestrzegali generałowie w swoim liście. I nie będzie tu miało żadnego znaczenia, że tym samym przyznają rację wojskowym.

Reklama
Maksymilian Dura
Maksymilian Dura
Komentarze
Kiks
wtorek, 11 maja 2021, 10:53

Problem jest głębszy. To wyraźnie pokazuje, że politycy żyją we własnym świecie i nie rozumieją zasad demokracji. Oni są reprezentantem oczekiwań społeczeństwa. I jak widać nie słuchają tylko wykorzystują do własnych celów. Popierdywanie śmiesznej Le Pen pomińmy milczeniem. Kobiecina kompletnie nic z tego listu nie zrozumiała.

zeneq
wtorek, 11 maja 2021, 06:45

Nic się nie stanie. Żadnej rewolucji nie będzie. Generałów się potępi w mediach. Innych niezadowlolnych z aktywnej służby się wywali do cywila. Po czym przyjmie się kolejne statki z Afryki z instruktorami ubogacania kulturowego. Pozostają 2 pytania – Kiedy pierwszy czarny prezydent Francji? I drugie – Czy to jeszcze Francja?

Ech
poniedziałek, 10 maja 2021, 23:56

A spodziwalem sie ze ich zalawia. A jednak jest szansa ze jest jakis rodzaj sprawiediwosci. Zobaczmy

Marcyk
poniedziałek, 10 maja 2021, 20:25

Bardzo ciekawy artykuł. Wcale się nie dziwię francuskim generałom !!! Po prostu nie chcą we Francji kalifatu !!!

Autor
wtorek, 11 maja 2021, 16:43

Trochę za późno już na to

abra kadabra
poniedziałek, 10 maja 2021, 21:39

Za późno. proces islamizacji we Francji zaczął się 2-3 dekady temu.

Atos I Portos
wtorek, 11 maja 2021, 07:02

Za późno? Powiedz to Niemcom. Proces judaizacji Polski rozpoczął się w XIV w. No i co? Było 4 000 000 jest 4 000 (max. 40 000). Tyle w temacie.

Sidematic
poniedziałek, 10 maja 2021, 19:10

Europejskie systemy partyjne – w przeciwieństwie do systemu amerykańskiego czy chińskiego – z zasady promują miernoty. Świetnie to widać u nas. We Francji jest to dużo bardziej przykryte mocarstwowym blichtrem i tak bardzo tego nie widać. Ale generałowie widzą.

xXx
wtorek, 11 maja 2021, 08:29

Przeceniasz systemy chińskie i amerykańskie – tam są równie duże i często jeszcze większe miernoty niż w Europie. Nawet zaryzykowałbym stwierdzenie, że Europa na tym polu jest raczej przeciętna.

Szkoda wyjaśniać
wtorek, 11 maja 2021, 03:08

Nasi nie przyjmują imigrantów z Afryki i też zwiększamy wydatki na zbrojenia w przeciwieństwie do nich .To widać na ulicach że resztki rozsądku jeszcze mamy

Gustlik
poniedziałek, 10 maja 2021, 18:54

Ukarzą 100 tyś. wojskowych? Nie ma takiej opcji 🙂

zeneq
wtorek, 11 maja 2021, 06:56

Przywódców się napiętnuje albo nawet zrobi procesy pokazowe. A szara masa bez oficerów nic nie zrobi. Francja ma długa tradycję wykańczania całych grup społecznych a Gustlik uważa że jakieś marne 100tyś wojaków nie może zostać ukaranych?

Kot nr 398
poniedziałek, 10 maja 2021, 21:47

Jeszcze bardziej przyspieszą demontaż armii. Tak jak to się stało w Niemczech, Wielkiej (niegdyś) Brytanii, Hiszpanii…

Autor komentarza
wtorek, 11 maja 2021, 08:41

Dlatego nikt z Armii Francuskiej nie powinien stawać w obronie ichniejszej klasy politycznej. Niech im Islamiści łby ścinają i na plotach nadziewają. Armia powinna poczekać aż towarzystwo spod znaku kielni i cyrkla się samo zaorze i dopiero wtedy powinna przystąpić do obrony zwykłych ludzi…

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 11 maja 2021, 08:08

Pytanie jak na takie coś zareaguje ich armia?

Viktor
poniedziałek, 10 maja 2021, 18:34

Za karę na linię Maginota

jesse
poniedziałek, 10 maja 2021, 18:18

Przypomina mi to podobną akcję gdy emerytowani i byli generałowie i wyżsi oficerowie enerdowskiej NVA wystosowali list do rządzących strasząc ich nadchodzącą wojną atomową.

subiektywniak
poniedziałek, 10 maja 2021, 17:39

Tak trzymać panowie oficerowie i ani kroku w tył .

Wojciech
poniedziałek, 10 maja 2021, 19:11

A czy nam tak naprawdę zależy na silnej Francji i Niemcach?

Rico
wtorek, 11 maja 2021, 11:26

To zależy jak będzie ta siła skierowana. Jeżeli na silną Europę – tak. Jeżeli na kolejny kraj związkowy Federacji Rosyjskiej – nie.

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 11 maja 2021, 08:33

A czy nam zależy na Francji, która nie będzie już Francją tylko jedną wielką strefą „no go” ? Za dużo ciekawych rzeczy tam jest. Na przykład coś takiego jak ITER. Szkoda takie rzeczy zaprzepaścić.

Szkoda wyjaśniać
wtorek, 11 maja 2021, 03:10

Tak lepiej żeby były silne,aby nie rozprzestrzeniało się to na inne kraje

Wiem co piszę
poniedziałek, 10 maja 2021, 21:52

Nie, nam zależy by nie było islamu w Europie. To będzie trudne.

Milutki
wtorek, 11 maja 2021, 07:54

Ale islam już jest, czy się to generałem podoba czy nie

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 11 maja 2021, 15:08

Rzecz w tym, że niedopuszczalne jest żeby był tu na pozycji uprzywilejowanej i dyktował tym, którzy nie są nim zainteresowani warunki. A tak właśnie niestety w wielu miejscach zaczyna być i należy z tym skończyć.

inż.
poniedziałek, 10 maja 2021, 23:03

już raz wiarę zmieniliśmy:) najważniejsze aby Polacy mówili po polsku a nie arabsku no i aby mieli kolor ten co trzeba.

Extern
wtorek, 11 maja 2021, 15:19

Coś w tym jest, Mieszko wtedy też nie miał już wyjścia i przez ucieczkę do przodu uciekł krzyżowcom spod miecza. Zachował królestwo i dzięki niemu nie wymarliśmy jak ci bardziej zachodni (zza Odry) Słowianie czy Prusowie. Więc kto wie, może powinniśmy się powoli z taką myślą oswajać. Nie to że nam się to musi podobać, po prostu aby przetrwać, do sprawy możemy podejść jak najbardziej cynicznie.

genetik
wtorek, 11 maja 2021, 21:50

Słowianie znad Łaby i Soławy oraz Prusowie nie wymarli, ulegli za to germanizacji, przyjęli język, kulturę, obyczaje i religię najeźdźców, jedynie geny pozostały im takie jakie mieli przodkowie.

Orange
poniedziałek, 10 maja 2021, 15:58

Stare Francuskie przysłowie mówi: ” Francuzi są są wszechmocni gdy w pobliżu są Polacy”

piotr
poniedziałek, 10 maja 2021, 22:36

Nie ma takiego przysłowia jest podobne. “Francuzi to ludzie uparcie dążący do celu, którzy nie spoczną, nim go nie osiągną – tak sądzą ci, którzy używają powiedzenia „impossible n’est pas francais” („niemożliwe to nie po francusku”); nie pamiętają, że Napoleon mówił tak o Polakach.

Belisarius
wtorek, 11 maja 2021, 11:46

To są dwa różne przysłowia.

Roshedo
poniedziałek, 10 maja 2021, 15:39

No to będzie kolejna Rewolucja Francuska.

Sternik
poniedziałek, 10 maja 2021, 18:48

To nieuniknione. Pytanie: KIEDY?

men
poniedziałek, 10 maja 2021, 15:22

Sprawa jest rozwojowa, dzisiaj ujawniono kolejny list w tej sprawie podpisany przez ponad 30tys !!! żołnierzy służby czynnej, robi się ciekawie

Kot nr 398
poniedziałek, 10 maja 2021, 21:47

Nic to nie zmieni. Za późno.

genetik
wtorek, 11 maja 2021, 21:52

Nie ma sytuacji “za późno”, może być sytuacja “za jaką cenę”

Gustlik
poniedziałek, 10 maja 2021, 20:54

Ukarzą 100 tyś. wojskowych? Nie ma takiej opcji 🙂

zeneq
poniedziałek, 10 maja 2021, 20:54

Przywódców się napiętnuje albo nawet zrobi procesy pokazowe. A szara masa bez oficerów nic nie zrobi. Francja ma długa tradycję wykańczania całych grup społecznych a Gustlik uważa że jakieś marne 100tyś wojaków nie może zostać ukaranych?

Kot nr 398
poniedziałek, 10 maja 2021, 20:54

Jeszcze bardziej przyspieszą demontaż armii. Tak jak to się stało w Niemczech, Wielkiej (niegdyś) Brytanii, Hiszpanii…

Autor komentarza
poniedziałek, 10 maja 2021, 20:54

Dlatego nikt z Armii Francuskiej nie powinien stawać w obronie ichniejszej klasy politycznej. Niech im Islamiści łby ścinają i na plotach nadziewają. Armia powinna poczekać aż towarzystwo spod znaku kielni i cyrkla się samo zaorze i dopiero wtedy powinna przystąpić do obrony zwykłych ludzi…

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 10 maja 2021, 20:54

Pytanie jak na takie coś zareaguje ich armia

Viktor
poniedziałek, 10 maja 2021, 20:34

Za karę na linię Maginota

jesse
poniedziałek, 10 maja 2021, 20:18

Przypomina mi to podobną akcję gdy emerytowani i byli generałowie i wyżsi oficerowie enerdowskiej NVA wystosowali list do rządzących strasząc ich nadchodzącą wojną atomową.

subiektywniak
poniedziałek, 10 maja 2021, 19:39

Tak trzymać panowie oficerowie i ani kroku w tył .

Wojciech
poniedziałek, 10 maja 2021, 19:39

A czy nam tak naprawdę zależy na silnej Francji i Niemcach?

Rico
poniedziałek, 10 maja 2021, 19:39

To zależy jak będzie ta siła skierowana. Jeżeli na silną Europę – tak. Jeżeli na kolejny kraj związkowy Federacji Rosyjskiej – nie.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 10 maja 2021, 19:39

A czy nam zależy na Francji, która nie będzie już Francją tylko jedną wielką strefą „no go” ? Za dużo ciekawych rzeczy tam jest. Na przykład coś takiego jak ITER. Szkoda takie rzeczy zaprzepaścić.

Szkoda wyjaśniać
poniedziałek, 10 maja 2021, 19:39

Tak lepiej żeby były silne,aby nie rozprzestrzeniało się to na inne kraje

Wiem co piszę
poniedziałek, 10 maja 2021, 19:39

Nie, nam zależy by nie było islamu w Europie. To będzie trudne.

Orange
poniedziałek, 10 maja 2021, 17:58

Stare Francuskie przysłowie mówi: ” Francuzi są są wszechmocni gdy w pobliżu są Polacy”

piotr
poniedziałek, 10 maja 2021, 17:58

Nie ma takiego przysłowia jest podobne. “Francuzi to ludzie uparcie dążący do celu, którzy nie spoczną, nim go nie osiągną – tak sądzą ci, którzy używają powiedzenia „impossible n’est pas francais” („niemożliwe to nie po francusku”); nie pamiętają, że Napoleon mówił tak o Polakach.

Belisarius
poniedziałek, 10 maja 2021, 17:58

To są dwa różne przysłowia.

Roshedo
poniedziałek, 10 maja 2021, 17:39

No to będzie kolejna Rewolucja Francuska.

Sternik
poniedziałek, 10 maja 2021, 17:39

To nieuniknione. Pytanie: KIEDY?

men
poniedziałek, 10 maja 2021, 17:22

Sprawa jest rozwojowa, dzisiaj ujawniono kolejny list w tej sprawie podpisany przez ponad 30tys !!! żołnierzy służby czynnej, robi się ciekawie

Kot nr 398
poniedziałek, 10 maja 2021, 17:22

Nic to nie zmieni. Za późno.

genetik
poniedziałek, 10 maja 2021, 17:22

Nie ma sytuacji “za późno”, może być sytuacja “za jaką cenę”

Wypowiedz się