Świąteczne “tępienie” zdrajcy Judasza jest na liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO – NO! – I tak powinno być. / Nie wiem tylko czy można go też palić na wrocławskim ryneczku (:
W 2010 roku na wniosek Narodowego Instytutu Dziedzictwa w czeskich Pardubicach zwyczaj topienia Judasza, praktykowany w 29 okolicznych miejscowościach, został oficjalnie wpisany na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO – donosi wPolityce.pl
– Świąteczne “tępienie” zdrajcy Judasza jest więc nawet jak najbardziej wskazane – No i tak powinno być. / Tradycja to tradycja.
A TAK JEST TO OPISANE NAUKOWO
Wielkotygodniowy obrzęd palenia Judasza w Polsce południowej
Dodano: 29 marca 2018
Tekst: dr Urszula Janicka-Krzywda
Zanim zdrajca spłonął w ogniu śpiewano też obrzędowe pieśni mające głównie formę dialogu, co mogłoby wskazywać na ich rodowód w dawnych misteriach pasyjnych. Przykładem może tu być następujący tekst zapisany przeze mnie w Zawoi w 1982 roku:
„Sed Pon Jezus na góro z apostołami,
spotkali Judosa ze zołnirzami.
jo się zołnirze o tego Pona,
co Go majo wiysać jutro z rana.
Nikogo tu ni ma pomiodzy nami,
nikogo tu ni ma jono my sami.
Na to sie Judos łozwoł w te słowa:
Teraz Cie Ponie bedom całował”.[11]
Podobne pieśni musiały towarzyszyć obrzędowi także w innych regionach, ale niewiele tych tekstów przetrwało do czasów, kiedy to zostały zapisane przez badaczy kultury ludowej, jak zachowany we fragmentach tekst z Wróblowic pod Krakowem zanotowany jeszcze w 1971 roku:
„Za coś to Judasie złota tyle dostał?
Zapłacił mi złotem żydowski starosta!
Za co ci zapłacił, za jakie staranie?
Za Jezusa Pana haniebne wydanie!
Judasie, Judasie, zdrajco Pana mego,
sprzedałeś Go, sprzedał dla grosza marnego!
Gdybyś był Go sprzedał Najświętszej Panience,
dała by ci, dała, i talarów więcej!
Gdybyś był Go sprzedał apostołom świętym,
wziąłbyś troje tyle Judasie przeklęty!”. [12]
Obok tekstów poważnych, zbliżonych nierzadko do kościelnych pieśni pasyjnych, podczas egzekucji Judasza śpiewano też humorystyczne, wykpiwające zdrajcę przyśpiewki. Przykładem może tu być znowu tekst zachowany pod Babią Górą:
„Hej, kaj ześ to Judosie, kaj ześ to bywowoł?
Hej, w tom świotom łogrodzie Jezusak całowoł.
Hej, coś dostoł Judosie za to całowanie?
Hej, worecek piniozków, śnurek na wiysanie.
Hej, kaj ześ się powiesił chłopie bezkurcyjo?
Hej, stary babie w chlywie śnureckiem za syjo!”.[13]
Gdy płomienie objęły kukłę Judasza, obecni z krzykiem uciekali do domów. Nie wolno się było obejrzeć za siebie, groziło to bowiem pomieszaniem zmysłów.
I TO SIĘ CHYBA PRZYTRAFIŁO “NASZYM JEWREJOM” i POLITYKOM (:
* Nie wiem tylko jak się teraz Jewreje wytłumaczą ze swojego wieszania Hamana? (:
KOMENTARZE
Grecy, Hiszpanie i Wenezuelczycy też palą kukły Judasza. WIDEO
Burning Judas @ Stemnitsa (Easter 2013)
>> https://www.youtube.com/watch?time_continue=223&v=S3-Tjor9ar0
Town Burns Judas Statue to Mark Centuries-Old Holiday Tradition
>> https://www.youtube.com/watch?time_continue=39&v=FsxLQy11BCU
Shooting of Judas
>> https://www.youtube.com/watch?time_continue=100&v=tIOJYkyNxVI
Źródło >> https://wpolityce.pl/swiat/443906-grecy-hiszpanie-i-wenezuelczycy-tez-pala-kukly-judasza
Topienie Judasza na liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO >> https://wpolityce.pl/polityka/443977-topienie-judasza-na-liscie-unesco
* Ciekawe co na to Jonny “Dyzma” Daniels (:
Ziut Obóz Narodowo Demokratyczny 25.04.2019 06:12:34
WIELKANOCNE OBRZĘDY – SPALENIE KUKŁY JUDASZA W SKOCZOWIE
Pochód z Judoszem – kukła przedstawiająca jednego z 12 apostołów Judasza, tradycyjnie wodzona po Skoczowie w Wielki Piątek i Sobotę każdego roku na znak potępienia zdrady i wydania Jezusa na śmierć w czasie ostatniej wieczerzy.
Początkowo był to zwyczaj mieszkańców Śląska Cieszyńskiego; do dzisiejszych czasów zachował się jedynie w Skoczowie. Pierwsze wzmianki o uroczystości spalenia Judosza w Skoczowie pochodzą z przełomu XVI-XVII w.
>> https://bbfan.pl/wielkanocne-obrzedy-spalenie-kukly-judasza-w-skoczowie/?fbclid=IwAR3AOYV9VVCvAfUk-NOWURj94yzAIPyJwM6llsnR0flqi6DTuCn0FmTJxmI
Ziut Obóz Narodowo Demokratyczny 25.04.2019 06:20:00
OBYČEJ VODĚNÍ JIDÁŠE
Ziut Obóz Narodowo Demokratyczny 25.04.2019 06:25:27
obrzęd palenia Judasza w Polsce południowej /// Tekst: dr Urszula Janicka-Krzywda
Wielkotygodniowy zwyczaj palenia Judasza w ubiegłym wieku odnotowali prawie wszyscy pamiętnikarze i ludoznawcy. Kronikarz polskiego zwyczaju, Zygmunt Gloger pisał między innymi: „W niektórych okolicach w Wielki Czwartek (zwany także cierniowym) gromada chłopców (…) zrobiwszy sobie Judasza ze słomy (…) szła do kościoła na »ciemną jutrznię«, Judasza z sobą niosąc. W kościele pod chórem wśród ludu stali uszykowani jako wojsko pod przywództwem jednego. Po skończonej jutrzni,na cmentarzu, chłostano Judasza kijami i siekano drewnianymi pałaszami wśród wrzawy i śmiechu zebranego ludu. Potem włożywszy go na taczki wieziono na plebanię i do dworu, gdzie powtarzano to samo widowisko. Z dworu udawano się z Judaszem do gospody, a wreszcie albo topiono go w rzece lub stawie, albo gdy się ściemniło, palono na wzgórzu nad wioską”.[3] Podobną relację zamieścił u schyłku XIX stulecia Łukasz Gołębiowski.[4] W tym czasie Judasza palono powszechnie jeszcze we wsiach podkrakowskich, co z kolei odnotował Oskar Kolberg. [5]
Niekiedy egzekucję zdrajcy rozpoczynało zrzucenie jego podobizny z kościelnej wieży lub dzwonnicy. Już w XVIII wieku Jędrzej Kitowicz relacjonował: „(…) chłopcy zrobiwszy bałwana z jakich starych gałganków, wypchawszy słomą na znak Judasza, wyprawiali z nim na wieżę kościelną jednego lub dwóch spomiędzy siebie, a drudzy z kijami w pogotowiu przed kościołem stanęli. Skoro Judasz został zrzucony z wieży, natychmiast jeden porwawszy za postronek wiszący u szyi tego Judasza, włóczyli go po ulicy”.[6] W okolicach Jarosławia w nocy z czwartku na piątek wieszano kukłę Judasza na drzewie w pobliżu świątyni, a po południu odbywał się sąd nad winowajcą. Strącano ją kijami na ziemię, wleczono pod kościół i tutaj na dziedzińcu ogłaszano wyrok: 30 kijów za 30 srebrników, które otrzymał Judasz wydając Zbawiciela. Głównym sędzią, i równocześnie wykonawcą egzekucji, był zawsze, na większą hańbę sądzonego, ułomny, niedorozwinięty mężczyzna. Judasza wleczono potem przez wieś nad staw lub rzekę, gdzie podpalano go i płonącego wrzucano do wody. W Rzeszowskiem zdrajcę wieszano przed domem osoby nielubianej we wsi potępianej przez miejscową społeczność.
Ziut Obóz Narodowo Demokratyczny 25.04.2019 06:39:52
Opublikowano za: http://ziut.neon24.pl/post/148624,mozna-palic-judasza-az-sie-pierze-bedzie-sypac
Wypowiedz się
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.