Dekadencja starożytnego Rzymu – przed upadkiem
Jakiekolwiek próby utworzenia dowolnej wspólnoty europejskiej mogą być traktowane jako dążenie do utworzenia nowego supermocarstwa – pomimo rozdrobnienia biorącego się z dążeń do niepodległości. Gdy się powiodą, lokalne suwerenności zostaną złożone w ofierze. Jeśli nie – podobny efekt może zostać osiągnięty na drodze militarnego podboju lub podziału Europy na strefy wpływów rywalizujących supermocarstw.
(1) – Taki opis dziejów Europy jest wciąż aktualny od ponad stu lat.
Za stworzeniem silnej zjednoczonej Europy mogą przemawiać pewne racje: zdaje się, iż większe terytorialnie jednostki są korzystniejsze dla swobody gospodarki oraz stabilności, także wobec zagrożeń zewnętrznych; można osiągnąć synergię między krajami i narodami, uprościć życie obywatelom.(1)
Ale to wszystko pod pewnymi warunkami: stworzeniem mechanizmów cementujących, stabilizujących i wzmacniających podmiotowość wszystkich obywateli, a także ich zaangażowanie.
Tymczasem mamy do czynienia z procesami odwrotnymi, procesami upadku zgniłego imperium – jak to wielokrotnie bywało w historii ludzkości. Oto, jakie fazy przechodziło każde imperium na ziemi:
- Faza Pionierów (Zrywu)
- Faza Podbojów
- Faza Rozwoju Gospodarki
- Faza Obfitości
- Faza Intelektu
- Faza Rozwiązłości
- Faza Schyłku
- Faza Upadku.
Schyłek charakteryzują:
- Pasywność
- Pesymizm
- Materializm
- Rozwiązłość
- Napływ cudzoziemców
- Waśnie i spory
- Opiekuńczość państwa
- Osłabienie religii.
Faza schyłku spowodowana jest:
- Zbyt długim okresem bogactwa i sprawowania władzy
- Egoizmem
- Pociągiem do pieniędzy
- Utratą poczucia obowiązku.
Pieniądze są przyczyną upadku silnych wcześniej organizmów politycznych. Upadek odwagi, przedsiębiorczości i poczucia obowiązku nie jest gwałtowny, lecz stopniowy. Pierwszą ofiarą bogacenia się jest moralność. Pieniądze wypierają honor i żądzę przygód, i są stawiane jako cel główny przez najwybitniejszych młodych ludzi. Ponadto ludzie przestają poszukiwać pieniędzy dla swoich krajów lub wspólnot, a w coraz większym stopniu zaczynają ich poszukiwać dla siebie samych. Stopniowo i niedostrzegalnie obfitość zagłusza głos obowiązku publicznego. Edukacja stopniowo też przechodzi podobną przemianę. Szkoły przestają koncentrować się na wychowywaniu śmiałych patriotów gotowych służyć swojemu krajowi. Rodzice i uczniowie koncentrują się na zdobywaniu wykształcenia zapewniającego wyższe dochody. „Studenci już nie uczęszczają do szkół, by zdobyć wiedzę i cnoty, a tylko by uzyskać kwalifikacje (papiery) umożliwiające bogacenie się.”(Ghazali, 1058-1111).(1)
Analogiczną sytuację mamy obecnie w świecie tzw. Zachodu.
Jako Polacy, powinniśmy się wyrwać z tego zgniłego „imperium UE”, by nie pociągnęło nas za sobą w dół. Organizmy polityczne Zachodu spełniają dziś wszelkie kryteria schyłku i twory takie jak UE za chwile upadną.
Bądźmy raz mądrzy przed szkodą i wyjdźmy z tego zgniłego statku, zanim utonie.
(1) – opracowane na podstawie prac Johna Bagot Glubb’a.
Opublikowano za: http://www.korreus.pl/imperium-ue-gnije/
Wypowiedz się
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.