Stan sztuki i kultury w cywilizacji lichwiarskiej jest tragiczny i zatrważający. Jednak SZTUKA nie umarła i nie umrze, pomimo starań zdeprawowanych – a w istocie tragicznie zabiedzonych artystów – poszukujących dofinansowania i uznania wśród jeszcze gorzej zblazowanych i sfrustrowanych urzędników oraz ich finansowych mocodawców.
Sztuka to ekspresja życia duchowego człowieka. Zasada jego tożsamości. Świadectwo Piękna, które zawsze… Kształtem jest Miłości (Patrz artykuł o Cyprianie Norwidzie).
O PASJI I O POLIMORFICZNYM MALARSTWIE
Credo artystyczne:
Wartością obrazu jest energia w nim zawarta i z niego emanująca.
Tą energią powinna być miłość do Boga i bliźniego.
Jak napisał Vincent Van Gogh:
nie ma nic prawdziwiej artystycznego jak kochać ludzi.
Pasja według świętego Jana w malarstwie – to pomimo tradycyjnego tematu – zupełna nowość. Stanowi ją piętnaście obrazów olejnych opowiadających historię Jezusa Chrystusa od Ostatniej Wieczerzy do Zmartwychwstania włącznie. Rossakiewicz znalazł sposób na połączenie w prezentowanych obrazach tradycji sztuki sakralnej średniowiecza (w tym ikony) z osiągnięciami współczesnego ekspresjonizmu.
W Pasji według świętego Jana droga wiedzie od klasycznej, ale i oryginalnej kompozycji Ostatniej Wieczerzy, (stół namalowany jest w obrazie pionowo), poprzez przeczucie krzyża w Umyciu Stóp Uczniom i wertykalną kompozycję Modlitwy Jezusa, do zrealizowanej w ciemniejszej gamie i w fałszywej perspektywie kompozycji Pojmania – Kogo Szukacie? Następnie dramatyczne czarno-biało-czerwone Biczowanie, poprzedza obrazy w zieleniach. Antyczna oliwkowa zieleń Ukrzyżowania (…z zielonym drzewem to czynią…Łk 23:31) kontrastuje z pozbawioną brzmienia ziemistą zielenią Zdjęcia z Krzyża. Całość męki i ukrzyżowania Jezusa zakończona jest czarnym obrazem Strażnicy u Grobu, który nawiązuje do Biczowania i który jest obrazem totalnej destrukcji i przygnębienia. Obraz ten miał trzy wersje, ostatnia powstała poprzez spalenie farby olejnej opalarką. Obraz ten – według Rossakiewicza – może być metaforą naszych czasów. Po namalowaniu Strażników u grobu – autor jak sam mówi – przez siedem lat nie brał pędzla do ręki, stracił bowiem wiarę w sens uprawiania sztuki we współczesnym świecie. Po siedmiu latach wiarę tę odzyskał. Następne siedem obrazów dotyczy Zmartwychwstania. Dziewiąty obraz to Anioł Pański. Jest to nowy początek; powrót ducha: koloru i bieli. Obraz dziesiąty: Zmartwychwstanie: biała i miękko malowana postać Jezusa kontrastuje z dynamicznym tłem. Obraz Rabbuni (Nauczycielu) to wizerunek Marii Magdaleny, której Jezus ukazał się po raz pierwszy po Zmartwychwstaniu. Kolejny obraz to Tchnienie – Jezus Ukazuje się Apostołom. Następny: obraz w bieli – zwycięstwo prostej i pokornej wiary, czyli Jezus ukazuje się Tomaszowi. Kompozycja Nad Morzem Tyberiadzkim wyróżnia się spontanicznym ujęciem formy według najbardziej radykalnej metody malarskiej, jaką posługiwał się Jackson Pollock. Ostatni obraz Pójdź za mną jest w intencji Rossakiewicza współczesną ikoną. Powstała ona pół roku po pierwotnym terminie zakończenia cyklu stanowiąc nowy, najważniejszy, kończący Pasję akord.
Siedem ostatnich obrazów to nowy wątek dla Pasji. W tradycyjnej sztuce chrześcijańskiej Pasje kończyły się złożeniem do grobu. W Pasji Rossakiewicza ten moment jest pominięty. Nie mamy tutaj złożenia do grobu. Opowieść jest kontynuowana po to, aby ukazać to, co jest najistotniejsze, czyli Zmartwychwstanie. Obecność Zmartwychwstania Jezusa w Pasji jest czymś nowym; czymś, za co niektórzy krytykowali malarza. Jednak jest to celowe posunięcie artysty, który świadomie nie przerywa opowieści w momencie najbardziej przygnębiającej żałoby, ale kontynuuje opowieść po to, aby ukazać zwycięstwo Jezusa.
Rossakiewicz maluje w sposób dynamiczny, posługuje się gestem malarskim, wykorzystuje właściwości farby, której pozwala układać się na płótnie z zachowaniem jej naturalnych właściwości, tworząc różnorodne faktury malarskie odzwierciedlające treść przeżyć wiążących się z tematem obrazu. Jego sposób nanoszenia farby na płótno jest zmienny i zależny od treści przeżyć. Nadzieję i miłość – patrz obrazy: Modlitwa, Tchnienie, Pójdź za mną – Rossakiewicz maluje z dbałością o formę, nie niszcząc przy tym spontaniczności. Natomiast złość, nienawiść i przygnębienie obecne w Biczowaniu i Strażnikach u grobu odzwierciedlone jest poprzez destrukcję formy, aż do spalenia farby. Taki sposób malowania Rossakiewicz nazywa malarstwem polimorficznym. Pasja według św. Jana jest pierwszą realizacją zasad polimorfizmu w malarstwie. Swoją twórczość Rossakiewicz określa mianem: sztuki odwiecznej oraz Arte Sacra.
*
DYNAMIS
W księdze gości napisałem, że obrazy zrobiły na mnie wrażenie. To, co napisałem chciałbym uściślić. Mam pewne doświadczenia z odnowy w Duchu Świętym. Byłem na rekolekcjach u Służebniczek Ducha Świętego w Wesołej i zainteresowałem się działaniem Mocy Bożej. Ty, Jacku poprzez sztukę bardzo dobrze wyrażasz to, czym jest Moc Boża. Lepiej nazywać ją greckim słowem DYNAMIS, tak Moc Boża była określana w greckim tekście Nowego Testamentu.
Jezus powiedział, że Królestwo Boże zasadza się na DYNAMIS, czyli jest to dla nas bardzo ważne słowo, które charakteryzuje Królestwo Prawdy, Sprawiedliwości i Miłości. Z cytatów w Twojej książce zauważyłem, że korzystasz z grecko-polskiego Nowego Testamentu, gdzie docierasz do oryginalnych znaczeń słów. W tłumaczeniach Pisma na różne języki, zostało rozmyte pierwotne znaczenie pojęć. Jeżeli pojęcie Dynamis zostało w różnych miejscach przetłumaczone przy pomocy różnych słów, czytelnik nawet nie zauważy, że chodzi o jedno i to samo zjawisko. Najczęściej Dynamis jest tłumaczone jako Moc. Jezus do saduceuszy mówi: „Błądzicie, bo nie znacie Pism, ani Dynamis Bożej”. Talenty były przydzielane stosownie do posiadanej Dynamis. Jezus poczuł, że Dynamis z niego wyszła, kiedy dotknęła się do niego kobieta chora na krwotok. Uzdrowienia są w oryginale nazywane „uczynkami DYNAMIS”. Słowo DYNAMIS jest kluczowym słowem Nowego Testamentu.
Twoje malarstwo dotyczy Dynamis. Ty artystycznie jednoczysz to, co poprzez wadliwe tłumaczenie zostało rozproszone. W Twoich obrazach mówią wiele nie tylko postacie ludzkie, ale i przestrzeń pomiędzy ludźmi. Doświadczenie przebywania w Duchu Świętym, w Mocy Bożej, daje pełne zrozumienie Twoich obrazów. Jezus powiedział: „Jestem pośród was” i Ty to namalowałeś.
Jerzy Mieleszkiewicz
*
Jacek Rossakiewicz – PASJA WEDŁUG ŚWIĘTEGO JANA
Całość Pasji – 15 obrazów olejnych na płótnie, w wym. 245 x 140 cm, plus Prolog
http://www.jacekrossakiewicz.pl/pasja-wg-sw-jana.html
Źródłami inspiracji są ikony Rublowa, ołtarze Matthiasa Grünewald’a,
płótna El Greco, Rembrandta, Vincenta Van Gogha i Jacksona Pollock’a.
W warstwie formalnej cykl obrazów jest — polimorficzny.
Polimorfizm polega na jedności formalno-treściowej obrazów.
Każda przedstawiona treść implikuje własne rozwiązania formalne,
do których artysta może dotrzeć własną pracą, zgodnie z otrzymanym
talentem i natchnieniem, dzięki uczciwości wobec Boga, bliźnich i siebie.
Wypowiedz się
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.