Doświadczenia organizacji bezpieczeństwa narodowego Polski od X do XX wieku. Wnioski dla Polski w XXI wieku
Józef Marczak
Ryszard Jakubczak
Aleksandra Skrabacz
Krzysztof Gąsiorek
Krzysztof Przeworski
Część I
1. Analiza strategiczna doświadczeń organizacji bezpieczeństwa narodowego Polski od X do XX wieku
Wyjściowym i koniecznym krokiem przystąpienia do analizy strategicznej doświadczeń organizacji bezpieczeństwa narodowego Polski od X do XX wieku jest określenie samego pojęcia bezpieczeństwa narodowego. Współcześnie bezpieczeństwo pojmuje się szeroko nie tylko w zakresie zapewnienia przetrwania, czyli ochrony i obrony, ale również w aspekcie tworzenia warunków do rozwoju ekonomicznego, kulturowego itp.10
Stąd też przez bezpieczeństwo narodowe rozumie się jako „naczelną, egzystencjonalną potrzebę i wartość narodową oraz priorytetowy cel działalności organizacji państwowej dla zapewnienia przetrwania oraz tworzenia sprzyjających warunków rozwoju obecnego i przyszłych pokoleń Polaków we wspólnocie narodowej i europejskiej”11.
Tak więc bezpieczeństwo narodowe – nie jest stanem (Heraklit: panta rhei – wszystko płynie, zmienia się), ale naczelną wartością i potrzebą, do której stale się dąży. Przesłanie Jana Pawła II do Polaków: „wolności się nie posiada… wolność się stale zdobywa… łatwiej jest wolność zdobyć niż utrzymać… przyszłość od Was zależy… musicie mieć siłę!” – oddaje istotę ciągłości „stałego zdobywania” bezpieczeństwa narodowego często utożsamianego współcześnie z wolnością.
10 Por. J. Stańczyk, Współczesne pojmowanie bezpieczeństwa, PAN, Warszawa 1996.
11 Podstawy bezpieczeństwa narodowego Polski w erze globalizacji, oprac. zbiorowe, Wyd. AON, Warszawa 2008, s. 5.13
Podstawą tworzenia lub, posługując się słowami Jana Pawła II, „stałego zdobywania” bezpieczeństwa narodowego jest powszechna ochrona i obrona narodowa rozumiana jako „naczelna misja i obowiązek12 kolejnych pokoleń Polaków, a zarazem zasadnicza część organizacji państwa, obejmująca przygotowanie społeczeństwa, zasobów i terytorium do zapobiegania, ochrony i odstraszania oraz obrony przed zagrożeniami militarnymi i niemilitarnymi, wewnętrznymi i zewnętrznymi”13.
Powszechna ochrona i obrona narodowa, zapewniając przetrwanie tworzy warunki niezbędne do rozwoju: kulturalnego, gospodarczego, demograficznego itd. Innymi słowy powszechna ochrona i obrona narodowa jest warunkiem koniecznym do realizacji drugiej misji tworzenia bezpieczeństwa narodowego, jaką jest budowa potęgi (siły) narodowej: duchowej i moralnej, gospodarczej, kulturalnej, demograficznej, obronnej itd.
Po przedstawieniu współczesnego pojęcia bezpieczeństwa narodowego i ściśle z nim związanych pojęć ochrony i obrony narodowej oraz siły zbrojnej narodowej warto określić kryteria jakimi można ocenić organizację bezpieczeństwa narodowego.
Całość przygotowań i działań ochrony i obrony narodowej dzieli się, jak to ujął gen. W. Sikorski, na cywilną i wojskową organizację obrony narodowej14. Wojskowa organizacja obrony narodowej, nazywana również (krócej) siłą zbrojną narodową (art. 11. Konstytucji z 3 maja 1791 r.), jest fundamentalną15 częścią organizacji państwa, której morale, siła bojowa oraz sprawność decydują o trwałości, stabilności i sile państwa oraz zapewnieniu bezpieczeństwa narodowego i pozycji w środowisku międzynarodowym w celu tworzenia korzystnych warunków życia i rozwoju kolejnych pokoleń Polaków.
Godne przytoczenia są w tym względzie spostrzeżenia Jana Nowaka-Jeziorańskiego, który w swojej ostatniej książce – przesłaniu do Polaków pt. Polska z bliska poświęcił odrębny fragment zatytułowany „Kryteria bezpieczeństwa”. W jego ocenie „powszechnie przyjętym kryterium bezpieczeństwa jest własny potencjał obronny połączony z układami sojuszniczymi, zapewniającymi skutecznie odstraszanie potencjonalnego napastnika (…) Drugim elementem bezpieczeństwa jest pokój wewnętrzny zapewniający obronę konstytucyjnego porządku prawnego przed próbami obalenia go siłą, a więc przed zamachem stanu, wybuchami konfliktu społecznego albo atakami terrorystycznymi. Utrzymanie wewnętrznej stabilności jest podstawowych zadaniem państwa”16.
Wracając do czołowego klasyka sprawnego rządzenia Niccolo Machiavellego, warto przytoczyć jego postulat (najwyższy cel polityczny) jakim jest „samoutrzymanie państwa za pomocą wszelkich środków i za wszelką cenę”17 oraz postulat posiadania trzech „dobrych instytucji”, którymi są: religia, własne siły zbrojne i ustawy”18. Najbardziej radykalne określenie kryterium bezpieczeństwa narodowego sformułował prof. Oswald Balzer (1858–1933): „ma prawo do życia tylko to, co zdoła się obronić”19.
Podsumowując, za kryterium oceny organizacji bezpieczeństwa narodowego i kryterium jego tworzenia powinno służyć silne i sprawne państwo, jako najwyższa forma organizacji narodu, kondensująca jego energię i zasoby dla zapewnienia przetrwania i tworzenia warunków rozwoju. Za silne i sprawne państwo rozumie się państwo, którego przywództwo, religia, własne wojsko i system prawny, dyplomacja oraz gospodarka, a także potencjał ludnościowy są skuteczne w ochronie i odpieraniu pokojowego i zbrojnego naporu sąsiadów („miarą czyjejś siły jest siła jego wrogów”)20 oraz potrafiące współpracować z innymi państwami w tworzeniu bezpieczeństwa międzynarodowego.
12 Art. 85 Konstytucji III RP (1997): „Obowiązkiem obywatela polskiego jest obrona Ojczyzny”.
13 Podstawy bezpieczeństwa narodowego…, s. 164.
14 W. Sikorski, Przyszła wojna, Warszawa 1984, s. 89.
15 Por. N. Machiavelli: „fundamentem każdego państwa jest dobra armia, i że tam, gdzie jej brak, trudno o dobre prawa i w ogóle o powstanie czegoś dobrego”, A. Riklin, Niccolo Machiavellego nauka o rządzeniu, Poznań 2000, s. 73.14
16 J. Nowak-Jeziorański, Polska z…, s. 127.
17 A. Riklin, wyd. cyt., s. 31.
18 Tamże, s. 72.15
19 A. Bocheński, wyd. cyt., s. 59.
20 Por. R. Dmowski: „Między Niemcami a Rosją nie ma miejsca na małe i słabe państwo”.16
1.1. Źródła sukcesów, środki stworzenia oraz obrony narodu i państwa polskiego, a także zbudowania potęgi i bezpieczeństwa Polski klasycznej od X do XVII wieku
Nasi praprzodkowie – liczne plemiona słowiańskie, które od VII wieku rozpoczęły napływ i opanowały obszary dorzecza Bugu, Wisły i Odry, potrafiły zapewnić sobie bezpieczeństwo na tak newralgicznym bo „przechodnim” obszarze Europy. Nie tylko przetrwały (w odróżnieniu od Słowian Połabskich, Prusów i Jadźwingów) skutecznie broniąc się przed najazdami sąsiadów, ale również potrafiły zbudować wielki naród i wielkie państwo polskie, które między XIV a XVII wiekiem osiągnęło pozycję europejskiego mocarstwa.
Do najważniejszych źródeł tego sukcesu i środków zapewnienia bezpieczeństwa narodowego można zaliczyć:
a) zdolności narodowotwórcze i państwowotwórcze plemiona Polan i dynastii Piastów połączone z ich wojowniczością oraz wysokim poziomem sztuki wojennej;
b) skuteczną dla obrony Polski strategię wojskową opartą na: powszechnym obowiązku obrony (pospolitym ruszeniu), realizowanym w dwóch komponentach: ówczesnych wojskach operacyjnych – drużynie królewskiej, a następnie chorągwiach ziemskich i królewskich; oraz ówczesnej obronie terytorialnej: obronie ziemi (miejscowej), obejmującej obronę grodów warownych, miast i wsi; umocnieniu terytorium systemów grodów warownych, umocnieniu miast o linię wałów obronnych; sprawnej taktyce ówczesnych działań nieregularnych (wojna – szarpana, podjazdowa, urywcza);
c) przyjęcie chrześcijaństwa było największym i najważniejszym działaniem narodowo i państwowotwórczym pierwszych Piastów o fundamentalnym znaczeniu dla tworzenia bezpieczeństwa Polski ponieważ:
• wyprowadziło tworzący się naród polski z barbarzyństwa i wprowadziło do przodującej i największej cywilizacji łacińskiej (zachodniej), której chrześcijaństwo jest fundamentem;
• uchroniło tworzące się państwo polskie przed chrystianizacją i kolonizacją ze strony Niemiec, co groziło narzuceniem języka niemieckiego, niemieckiej administracji kościelnej i obcej władzy (patrz: los Słowian połabskich i Prusów);
państwo polskie znalazło silne oparcie w papiestwie (Watykanie);17
• system organizacji Kościoła katolickiego (parafie, diecezje, zakony, administracja kościelna, szkoły i uczelnie kościelne, itd.) stał się najbardziej trwałą częścią organizacji i tożsamości narodu, pełniąc funkcję niezachwialnej ostoi polskości w tragicznych okresach historii (rozbicia dzielnicowego, rozbiorów, okupacji, dominacji sowieckiej po II wojnie światowej);
d) silne, sprawne i stabilne przywództwo21 narodowe, które stanowiła dynastia Piastów, ze szczególnym wyróżnieniem takich władców jak: Mieszko I, Bolesław Chrobry, Bolesław Śmiały, Przemysł II, Władysław Łokietek i Kazimierz Wielki22. Oprócz królów przywództwo narodowe tworzyła wykształcona szlachta i magnateria oraz kadra dowódcza na czele z hetmanią. Warto podkreślić, że wszyscy wielcy królowie – to zarazem utalentowani wodzowie. Oprócz wymienionych Piastów można do nich zaliczyć Władysława Jagiełłę, Stefana Batorego, Władysława IV i Jana Sobieskiego;
e) rozwój szkolnictwa, nauki, prawodawstwa oraz kultury narodowej (szczególnie literatury polskiej i historiografii) był początkowo owocem wejścia w krąg cywilizacji łacińskiej i szerokiego korzystania z dziedzictwa Grecji i Rzymu a następnie utworzenia własnych narodowych
instytucji na czele z Uniwersytetem Jagiellońskim;
f) rozwój gospodarczy wyrażający się w zakładaniu nowych wsi i miast, eksporcie produktów rolniczych i leśnych na zachód, ściąganiu do Polski rzemieślników i artystów oraz kupców;
21 „Mieć przez długi okres pierwszorzędnego przywódcą jest jednym z największych rodzajów szczęścia”, A. Jay, Machiavelli i zarządzanie, Warszawa 1996, s. 142.
22 W ocenie P. Jasienicy, Kazimierz Wielki to „monarcha cieszący się sławą męża usposobionego wybitnie pokoju, miał niemały talent wojskowy, a w dziedzinie organizacji siły zbrojnej – prawdziwy geniusz”, P. Jasienica, Myśli o dawnej Polsce, Warszawa 1990, s. 171.18
g) sprawną dyplomację opartą o wykształcone za granicą kadry dyplomatów oraz tworzenie koneksji małżeńskich i rodzinnych z obcymi dworami królewskimi (cesarskimi) i możnowładcami;
h) umiejętnie zawierane i wykorzystywane sojusze, głównie z Litwą, które pozwoliły obronić się, a następnie zwasalizować państwo krzyżackie – stanowiące od XIII do XV wieku największe zagrożenie bezpieczeństwa narodowego.
Przyczyny upadku i rozbiorów I Rzeczypospolitej
W XV i XVI wieku Rzeczypospolita Obojga Narodów dzięki wszechstronnemu rozwojowi gospodarczemu i kulturalnemu oraz sile wojskowej, która pozwoliła ostatecznie pokonać największe zagrożenie bezpieczeństwa narodowego – państwo krzyżackie oraz skutecznie powstrzymać ekspansję państwa moskiewskiego – budząc podziw i szacunek, a także respekt całej Europy23.
Jednak już w XVI wieku w „złotym wieku Rzeczypospolitej” wystąpiły wyraźnie objawy kryzysu państwa, które stopniowo pogłębiały się w XVII wieku by w XVIII wieku osiągnąć stan zupełnej anarchii upadku organizacji państwa gospodarki, moralność i siły obronnej czego finałem były nieuchronne rozbiory i zniewolenie narodu polskiego.
23 Por. Erazm z Rotterdamu (1467–1536) w liście do Decjusza, doradcy króla polskiego: „składam powinszowania narodowi, który – chociaż niegdyś uważany był za barbarzyński – teraz tak pięknie rozwija się w dziedzinie nauki, praw, obyczajów, religii i we wszystkim co przeciwne jest wszelkiemu nieokrzesaniu, że współzawodnicząc może z najbardziej kulturalnymi narodami świata”, R. Palacz, Klasycy filozofii, Warszawa 1987, s. 102.19
Przyczyny upadku I Rzeczypospolitej zostały trafnie zdiagnozowane już w XVI wieku czego przykładem są kazania sejmowe królewskiego kaznodziei Piotra Skargi (1536–1612).24 Również w XVI wieku szukano i wskazywano drogi ratowania Rzeczypospolitej, czego przykładem jest znakomite dzieło – polskiego Machiavellego Andrzeja Frycza-Modrzewskiego25.
Trwający ponad dwa wieki rozkład i upadek takiego wielkiego państwa był przedmiotem licznych analiz i ocen, które weszły do klasyki nauk o państwie i strategii. Przykładem jest ocena C. v. Clausewitza zawarta w największym dziele klasyki strategii O wojnie, w której określił Polskę XVIII wieku mianem „bezbronnego stepu… drogi publicznej dla obcych wojsk” obwiniając równocześnie przywódców Polski „ich nikczemne obyczaje państwowe i niezmierzona lekkomyślność szły ręka z rękę i w ten sposób pędzili w przepaść”26.
Wychodząc z kryteriów bezpieczeństwa narodowego, do głównych przyczyn jego utraty a w konsekwencji upadku i rozbioru I Rzeczypospolitej, można zaliczyć:
a) stopniowe osłabianie przywództwa państwowego w wyniku elekcji (wyboru) królów przez szlachtę i magnaterię, w czasie której kandydaci na władców deklarowali nadanie przywilejów osłabiających władzę królewską i skarbiec państwa. W końcu doszło do tego, że zdemoralizowani wyborcy (szlachta i magnateria) byli przykupywani przez obce mocarstwa i głosowali na wskazywanych przez nich kandydatów (np. August II i August III) dodatkowo byli „motywowani” obecnością obcych wojsk podczas elekcji;
24 P. Skarga, Kazania sejmowe, Warszawa 1995.
25 A. Frycz-Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej, księga I „O obyczajach”, Kielce 1997.
26 C. v. Clausewitz, wyd. cyt., s. 449–450.20
b) utratę przez szlachtę i magnaterię świadomości narodowej i państwowej, zwanej „odwróceniem się od państwa”, a także podstawowej cechy szlacheckiej – rycerskości (bojowości), czego wyrazem był upadek powszechnej organizacji wojskowej (pospolitego ruszenia) zastąpiony zawołaniem „królu najmij sobie wojsko”;
c) upadek organizacji i siły wojskowej Polski wyrażający się: w załamaniu powszechnego obowiązku obrony szlachty, chłopstwa i mieszczan zastąpionego wojskiem najemnym, na które z kolei nie było pieniędzy (pusty skarb); i braku modernizacji bądź budowy nowych umocnień (miast, zamków, twierdz); braku szkół wojskowych oraz wytwórni uzbrojenia. Upadek siły wojskowej już od XVI wieku skutkował nieustannymi najazdami Szwedów, Rosjan, Tatarów i Turków, Wołochów, rebeliami kozackimi, które doprowadziły do ruiny gospodarkę, miasta, wsie. Od początku XVIII wieku, po prawie całkowitym zniszczeniu przez Augusta II, Augusta III i Piotra I27 wojsk koronnych i litewskich, Rzeczpospolita stała się owym „bezbronnym stepem… drogą publiczną dla obcych wojsk” (C. v. Clausewitz) – saskich, szwedzkich, rosyjskich, pruskich i austriackich (zał. 2);
d) anarchizację państwa wyrażająca się w bezsilności władzy państwowej, załamaniu prawa, braku służby dyplomatycznej, braku wojska, pustym skarbie, demoralizacji szlachty i magnaterii, panoszeniu się obcych ambasadorów i obcych wojsk;
e) załamanie gospodarki, handlu, upadek miast i wsi.
27 Według oceny Stanisława Augusta: „Piotr I potrafił w roku 1717 zredukować stopę liczebną naszego wojska do cyfry 18 000, co w proporcji do obszaru kraju jest niczym”, A. Bocheński, wyd. cyt., s. 138.
Rola powstań narodowych w bezpieczeństwie narodowym Polski – źródła ich sukcesów i przyczyny klęsk wojskowych
Powstanie narodowe (ludowe) to odrębny potężny środek obrony bądź wyzwolenia narodów, a według C. v. Clausewitza „każdy naród, który posługuje się nim rozsądnie, uzyskać może stosunkową przewagę nad tymi, którzy nim gardzą”28. Stąd też „żadne państwo nie powinno sądzić, że los jego, a mianowicie cały jego byt zawisł od jednej bitwy, chociażby najbardziej rozstrzygającej (…) niezależnie od tego, jak bardzo małe i słabe jest dane państwo w stosunku do swego wroga, nie powinno ono skąpić tego ostatniego wysiłku, pod grozą stwierdzenia, że nie ma już w nim duszy”29.
To wprowadzenie C. v. Clausewitza, określające wielką rolę powstania narodowego w obronie narodu, jest konieczne do ostatecznego przełamania w świadomości społeczeństwa polskiego negatywnej opinii o powstaniach narodowych – wykreowanej przez zaborców oraz „pożytecznych idiotów”. Tak więc powstanie narodowe to nie polska „specjalność”, ale środek powszechnie stosowany obrony przez większość państw i narodów na czele z… narodem amerykańskim, rosyjskim, chińskim.
Polskie powstania narodowe były najbardziej wzniosłymi i heroicznymi w naszej historii wysiłkami społeczeństwa polskiego do wyzwolenia się spod obcej dominacji i odbudowy niepodległego, suwerennego państwa polskiego. Wszystkie polskie powstania narodowe, i te zwycięskie i te które zakończyły się klęską wojskową, stanowi ły wielkie zwycięstwa moralne30, przybliżające odzyskanie wolności oraz mobilizujące kolejne pokolenia Polaków do walki o wolność. Powstania narodowe są symbolami polskiego bohaterstwa, patriotyzmu i umiłowania wolności. Uprawniona jest teza, że ruch 10-milionowej „Solidarności” był niezbrojnym powstaniem narodowym, po raz kolejny ukazującym światu potęgę i niezwyciężalność31 tego środka walki o wolność.
28 C. v. Clausewitz, wyd. cyt., s. 614.
29 Tamże, s. 620.22
Czym się charakteryzuje powstanie narodowe? Jest ono powszechnym zrywem (ruchem) wyzwoleńczym całego lub większości społeczeństwa – w zbrojnym ale również i niezbrojnym działaniu, na całym lub większości terytorium narodowego – mającym na celu zniszczenie bądź wyparcie najeźdźcy (okupanta). Podstawową forma walki zbrojnej w powstaniu narodowym są działania nieregularne (wojna podjazdowa, szarpana, urywcza, partyzantka, dywersja), a gdy to jest możliwe (słaby przeciwnik) również działania regularne. Nieorężne formy walki w powstaniu narodowym to obrona i walka cywilna oraz cywilne wsparcie (dostarczenie informacji; logistyka – zaopatrywanie, pomoc medyczna; prace inżynieryjne, itp.).
Źródła sukcesów powstań narodowych zakończonych zwycięstwami wojskowymi, np. powstania przeciwko Szwedom (1655–1960), powstania wielkopolskiego (1918–1919), powstań śląskich (1919–1921) to:
a) powszechna wola społeczeństwa walki o wolność połączona z gotowością poniesienia trudów i ofiar;
b) powszechność udziału społeczeństwa w powstaniu – bezpośrednio w walce lub w cywilnym wsparciu powstania;
30 Por. J. Piłsudski: „Być zwyciężonym i nie ulec to zwycięstwo, zwyciężyć i polec na laurach to klęska”.
31 Napoleon: „Gdy cały lud chce walczyć w swojej obronie i jest uzbrojony jest niezwyciężony”.23
c) utalentowane przywództwo mające wizję zwycięstwa, potrafiące porwać masy do powstania, zorganizować powstanie oraz sprawnie nim kierować;
d) powszechne wyszkolenie wojskowe społeczeństwa;
e) posiadanie lub zdobycie uzbrojenia i sprzętu wojskowego w liczbie i jakości pozwalającej prowadzić walkę zbrojną z wrogiem;
f) umiejętność prowadzenia działań nieregularnych (wojny podjazdowej, szarpanej, urywczej, partyzantki, dywersji) w powszechnej skali w połączeniu z działaniami regularnymi i obroną miast (miejscowa) oraz umiejętnością wykorzystania w walce zbrojnej obszarów leśnych;
g) skuteczne wsparcie powstania narodowego z zewnątrz (polityczne, kadrowe, szkoleniowe, logistyczne, w tym dostawy broni i innych środków walki).
Przyczynami klęsk wojskowych powstań narodowych (kościuszkowskiego, listopadowego, styczniowego, warszawskiego) były:
a) brak powszechnej woli walki społeczeństwa walki o wolność;
b) brak powszechnego zaangażowania społeczeństwa w powstanie;
c) improwizacja (brak przygotowania) powstania;
d) brak broni i wyposażenia wojskowego w czasie wybuchu powstania i niemożności zdobycia lub pozyskania w czasie powstania;
e) brak kadr dowódczych;
f) brak powszechnego wyszkolenia wojskowego społeczeństwa;
g) zlekceważenie lub nieumiejętność prowadzenia działań nieregularnych w masowej skali;
h) brak skutecznego wsparcia powstania z zewnątrz kraju lub z obszaru nieobjętego powstaniem.24
Wykorzystanie dziedzictwa powstań narodowych do stworzenia odstraszającej, niepokonanej potęgi obronnej Polski w XXI wieku powinno obejmować:
a) powszechne wyszkolenie wojskowe Polaków połączone z powszechnym szkoleniem obronnym młodzieży;
b) inspirację tworzenia i wpierania przez państwo pozarządowych organizacji paramilitarnych: harcerstwa, Strzelca, stowarzyszeń strzeleckich i myśliwskich, Ochotniczych Straży Pożarnych, grup rekonstrukcji militarnych, itp.;
c) utworzenie powszechnej Obrony Terytorialnej32 kontynuatorki Obrony Narodowej 1937–1939 i Armii Krajowej, drugiego obok wojsk operacyjnych komponentu obronnego systemu wojskowego demokratycznego państwa33;
d) przygotowanie całych sił zbrojnych (wojsk operacyjnych, wojsk specjalnych i wojsk obrony terytorialnej) do prowadzenia działań nieregularnych w masowej skali w połączeniu z działaniami regularnymi wojsk operacyjnych własnych i wsparcia sojuszniczego.
32 „Obrona terytorialna – komponent nowoczesnej struktury wojskowej, którego powiązanie z systemem niemilitarnym w decydujący sposób wpływa na skuteczność obrony narodowej”, International Military and Defence Encyclopedia, Washington 1993, t. 2, s. 2217–2218.
33 Konstytucja USA: „Dobrze zorganizowana milicja (współcześnie Homeland Defense/Obrona Terytorialna – przypis autora) jest niezbędna dla bezpieczeństwa wolnego państwa”.
Praca zbiorowa AON
Analiza na czasie. wiele analogii do dzisiejszej sytuacji i uprawianej polityki III RP